Prima zi fără zahăr

no sugarNumai când auzim cuvântul „zahăr” papilele noastre gustative parcă și simt granulele dulci cristaline topindu-se în gură. Pe cât de delicioase sunt toate preparatele care conțin zahăr pe atât de dăunătoare sunt pentru organism și creier.

De la prima mușcătură, zahărul transmite niște semnale creierului, stimulând astfel sistemul recompensei cerebrale, care începe să se comporte ca atunci când ieșim cu prietenii, când facem sex sau chiar când luăm droguri. Mai pe scurt, ne simțim fericiți și extrem de bine în toate cazurile mai sus menționate.

În acest sistem biologic un rol important îl are dopamina. La oamenii care consumă în mod regulat droguri receptorii dopaminici sunt forțați, favorizând apariția dependenței. Zahărul are același efect asupra creierului, dar poate nu atât de extrem ca în cazul altor substanțe care provoacă dependență, și clar nu are și același rezultat dramatic.

De fiecare dată când mâncăm dopamina este eliberată în creier. Cu toate astea, mâncând constant același lucru, de prea multe ori, nivelurile dopaminei încep să scadă și nu ne mai bucurăm la fel de mult de ceea ce înainte mâncam cu atâta poftă. Creierul se plictisește la un moment dat dacă îi dăm un singur fel de mâncare mult prea des. Mi s-a întâmplat să consum aproape în fiecare seară un anumit fel de mâncare până în momentul în care mi s-a făcut rău și o perioadă de timp nu am mai putut să văd preparatul, darămite să îl și consum. Acest lucru se întâmplă pentru că avem un corp care știe ce vrea și de ce are nevoie, ajutându-ne să îi oferim o varietate de preparate bogate în vitamine și minerale.

 Însă, în cazul zahărului, nivelul dopaminei pare să nu scadă suficient cât să îi transmită creierului că ceea ce organismul consumă nu este tocmai sănătos. Plăcerea și satisfacția pe care le simt cei care degustă ceva dulce sunt incontestabile. Ca toate substanțele ce dau dependență, consumat în exces zahărul poate avea niște efecte deloc benefice asupra corpului. Diabetul și obezitatea  se numără printre afecțiunile provocate de acest carbohidrat. Mare atenție atunci când cumpărați ceva, citiți foarte bine ce scrie pe etichetă căci zahărul poate să apară sub diverse denumiri în compoziția unui aliment. Glucoza, maltoza, dextroza, fructoza, mierea, melasa, zahărul brun și siropul de porumb reprezintă unele dintre formele pe care le ia zahărul, având exact aceleași efecte în corp.

Dacă nu puteți renunța la zahăr, puteți apela la variantele sănătoase ale acestuia precum stevia și nectarul de agavă. Ar mai fi îndulcitorii ca sucraloza, zaharina și aspartamul, dar consumate în exces nu sunt deloc benefice organismului. Ideal ar fi să aveți un consum moderat de zahăr și țineți minte că se găsește în aproape orice aliment de pe piață.

 

Author: Katia

Iubesc poezia, ador culorile și îmi place să împletesc într-un mod melodios cuvintele. Sunt pasionată de istorie și literatură și fac tot ce îmi stă în putință să fiu cât mai aproape de ele. Citatul care mă reprezintă este: "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world."(A. Einstein)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *