Review: The Road

The Road

Despre Cormac McCarthy nu știam prea multe până să aud despre The Road iar cum am un apetit crescând și cum mi se ciulesc mereu urechile când aud cuvintele „post-apocaliptic” ori „distopie”, The Road nu era un roman peste care puteam să trec. Mi-am format apetitul ăsta cu romane precum al lui Bradbury, lui King, Nineteen Eighty-four al lui George Orwell ori al lui Burgess. S-ar putea spune că am început cu ce-i mai bun. Asta nu înseamnă că orice altceva e de o calitate implicit mai slabă. Nicidecum. Nu țin minte exact de la cine am auzit de aceasta carte, însă premisele sunau delicios: povestea unui barbat și al unui copil ce călătoresc împreună printr-o lume post-apocaliptică devastată de un cataclism necunoscut.

Când am început să caut informații despre autor, nu mică mi-a fost mirarea când am văzut că No country for old men tot de el a fost scris. Am văzut filmul și mi-a plăcut – mi s-a părut îndeajuns de bun pentru a nu fi inspirat dintr-o carte – însă probabil că de această dată am uitat să verific acest amănunt. În plus, McCarthy a mai publicat și The Orchard Keeper (1965) sau Child of God (1974).

The Road este un roman ce se desfășoara pe un fundal ambiguu. Nu se știe nimic despre topografie, natura cataclismului ori istoria personajelor (exceptând micile flashback-uri ce sunt destul de neclare și ele). Un bărbat împreună cu un copil călătoresc printr-un tărâm devastat, traversând orașe fantomă, păduri din care a mai ramas doar scrumul ori cărbunele și tot ceea ce știu aceștia este că trebuie să continue să mearga spre sud, spre ocean. Încă de la începutul romanului am fost lovit de stilul direct dar cumva cu accente poetice al autorului. McCarthy descrie cu o acuratețe uimitoare peisajele cât și sentimentele ce îi patrund pe cei doi protagoniști. Deși cară după ei un cărucior de supermarket în care sunt puse diferite lucruri cum ar fi: o carte de povești, jucării, resturi de mâncare ori o prelată; tot ce au bărbatul și copilul sunt pe ei înșiși. Contrastul dintre dragostea și grija pe care cei doi și-o poarta și background-ul lipsit de culoare, mort este unul foarte mare – un factor extrem de important pentru roman în sine și pentru mesajul pe care vrea să îl transmită.

Un exemplu grăitor, spun eu, este atunci când începe să ningă cu fulgi gri și reci iar din frica de a nu muri de frig, tatăl și copilul (deoarece aceasta este relația dintre cei doi) trebuie să iși găsească un adăpost. Dacă se află într-o pădure făcută scrum atunci cea mai bună alegere este sub o piatră, acoperiți cu prelata. În cazul în care sunt în trecere printr-un oraș abandonat, există destule case în care aceștia pot fi oaspeți măcar o noapte. O scenă care pe mine m-a lasat pur și simplu mut de uimire este atunci când cei doi trec printr-o așezare iar fiul zărește un copil printre ruine. Deși mâncarea este mereu insuficientă iar canibalismul este privit ca un dar din acest punct de vedere, reacția fiului a fost să-l roage pe tată să îl facă pe acel copil parte a grupului lor. Acest gest pe fundalul crizei de mâncare, a frigului și a nevoii acute de supraviețuire mi s-a părut grăitor pentru cum ar trebui să fie umanitatea.

Ca și cum aceste lucruri nu ar fi îndeajuns pentru a fi înfruntate de cei doi, mai există și „bad people”, așa cum îi spune tatăl fiului: canibali ce transformă orice om într-un sclav, pe care mai apoi îl folosesc drept hrană.

Astfel, deși The Road este în esență o distopie, vorbește despre dragostea pe care doi oameni și-o pot împărți chiar și în cele mai grele timpuri, vorbește despre umanitate și despre faptul că tot ce avem în noi nu ne poate lua nimeni (nici măcar un cataclism ce a distrus aproape totul), vorbește despre încredere și despre faptul că mereu trebuie să lupți, oricât de mici ți-ar fi șansele.

În curând , în octombrie, va ieși și un film, avându-l ca protagonist pe Viggo Mortensen. Încă un lucru pe care am uitat să-l precizez despre roman: a câștigat premiul Pulitzer în 2007.

Author: aralya

Loving person, people watcher & listener, german teacher, enjoys working @Books Express Write me an e-mail at bogdana@books-express.ro