Review: Pygmy

Inainte de a scrie review-ul asta m-am gandit cum ar trebui sa-l structurez. La inceput aveam sa pun niste informatii generale despre autor, Chuck Palahniuk. Am fost insa prins intr-un fel de dilema : Chuck este sau nu un autor de consum? Iar cand m-am gandit la sintagma asta asociata cu persoana literara a lui Chuck, m-am gandit instant la arhi-adulatul Fight Club, cel mai cunoscut roman al americanului. Probabil poate fi privit atat ca un autor comercial cat si ca unul ne-comercial. Pentru antonim am de mentionat cam toate celelalte romane ale lui, desi Choke, devine usor usor (gratie adaptarii cinematografice) un roman de masa. Insa de ce imi pun eu astfel de probleme? Atat timp cat Chuck scrie si scrie bine, atunci cui ii pasa de aceste sintagme care oricum sunt relative?

Chuck Palahniuk are publicate pana in acest moment 13 carti dintre care 11 romane, o compilatie de povestiri non-fictionale si un ghid turistic mai putin obisnuit al orasului sau natal, Portland. Dupa cum aminteam mai sus, autorul a devenit cunoscut mondial datorita filmului Fight Club. Chiar si asa, pentru cei ce vor sa citeasca Chuck pe bune, romanele Survivor sau Lullaby, sunt un bun punct de incepere a calatoriei in universul Chuck – univers pe care cu greu il parasesti.

Ultimul roman al sau este intitulat PYGMY si a fost lansat in mai in US iar la inceputul lui iunie in EU. Multumita celor de la Books-Express am reusit si eu sa pun mana pe un exemplar hardcover, foarte frumos, al acestei carti. Urmarisem cu interes cum evoluau discutiile ce se purtau ori pe forum-ul The Cult (site-ul oficial Palahniuk) ori pe alte diverse forumuri. Un lucru era cert : PYGMY va fi cea mai “neobisnuita” carte scoasa de autor pana acum. Am pus neobisnuita in ghilimele deoarece daca vorbesti despre Chuck, cuvantul asta iti intra ca un reflex in vocabular. Cu cateva zile inainte de lansare, a aparut un document in care erau primele 3 capitole din noua carte, ocazie cu care am reusit si eu sa vad motivul pentru care toti cultistii (asta ca sa nu zica Sigler ca doar el are junkie lui) au zis ce au zis. Cartea este scrisa intr-o engleza stricata, motiv pentru care iti trebuie foarte multa concentrare pentru a intelege ceva din ea.

Pygmy, personajul principal al cartii cu acelasi nume este un copil de 13 ani, poreclit astfel dupa dimensiunile sale mici, venit dintr-o tara al carui nume este incert, insa a carei culturi este un mix intre Koreea de Nord, China, Rusia Bolsevica, Germania Nazista, Italia Fascista. Pygmy ajunge in America ca student de schimb, impreuna cu inca 12 “colegi”, toti avand o singura misiune pe teritoriul american : Operatiunea Havoc. Pygmy este primit in familia Cedar, familie americana tipica, cu bune si cu rele. Ciocnirea culturilor care se produce inevitabil intre mix-ul de tari din care provine Pygmy si cultura consumerista americana este una epocala, Pygmy avand niste reactii de nepretuit vizavi de multe lucruri de o importanta cruciala pentru americani, lucruri cum ar fi Wal-Mart, KFC sau Biserica.

“Along returning journey, encounter frequent memorial honoring American battle warrior, great officer similar Lenin. Many vast mural depicting most savvy United State war hero. Rotating statue. Looming visage noble American colonel. Courageous, renown of history. Colonel Sanders, image forever accompanied odor of sacrificial meat. “

Pygmy insa nu este un copil oarecare. Prin cateva flashback-uri la care avem acces, vedem cum la varsta de 4 ani tuturor copiilor li se dadea un test national de pe urma caruia se va stabili meseria fiecarui copil – fie ea inginer in aeronautica ori gunoier. Iar faptul ca la 4 ani, Pygmy stie sa raspunda perfect la cerinte cum ar fi “De Moivre’s Theorem, angular momentum, calculate area utilizing polyhedron formula, Biot-Fourier ecuation ( … ) “ spune multe despre asteptarile conducatorilor acestei aglomeratii culturale de la copii patriei ( cum sunt deseori numiti ). Dovedindu-se a fi un geniu, Pygmy este indepartat de familia sa, iar impreuna cu ceilalti colegi cu care ajunge in America, este supus unui program riguros de pregatire : musculara, psihica sau sexuala ; totul avand un singur scop : infiltrarea in America si distrugerea acestui cuib de serpi.

“For official record, this today skills operative me having erased two Americans vermin, deleted two corrupt parasite – school gunner with pedophile. Yet aware no sensation fed. Discern no fulfillment mission. No satisfied such slaughter, instead solely aware such numerous more vermin to murder. Infinite quest such number extermination, if perhaps no possible.”

Survivor

Insa oricat de multa spalare a creierului a suferit, Pygmy nu poate fi impasibil la masiva cultura americana, cultura impotrva careia Pygmy a fost antrenat inca de mic sa lupte pana la epuizare.

In ciuda acestor aspecte, romanul este o comedie neagra la adresa societatii americane de azi, Chuck luand o oglinda si punand-o in fata americanilor parca spunandu-le : “ Va place de voi asa !? “. Anumite lucruri le-am considerat pur si simplu ciudate insa cultisti m-au asigurat ca asa sunt lucrurile in America, moment in care am rostit un Ok foarte bizar. Un alt lucru pe care l-am observat la cei ce au citit cartea este ca nici unul nu s-a plans de faptul ca volumul contine sex, viol, droguri si multe alte lucruri “interzise” ci doar ca gramatica este una ce lasa de dorit. Poate mesajul lui Chuck a ajuns mai usor in subconstient in acest fel.

Concluzionand, PYGMY s-ar putea sa nu fie cel mai bun roman Chuck Palahniuk (preferatul meu ar fi Survivor) insa este o satira de admirat la adresa societatii de astazi, totul presarat cu cele mai mari frici ale americanilor puse intr-o lumina ce evidentiaza penibilul acestora.

Author: aralya

Loving person, people watcher & listener, german teacher, enjoys working @Books Express Write me an e-mail at bogdana@books-express.ro