Importanţa indicelui glicemic asupra sǎnǎtǎţii

Indicele glicemic (IG) este acel instrument care clasificǎ alimentele în funcţie de impactul lor asupra nivelului de zahǎr din sânge dupǎ ingerare. Acest indice utilizeazǎ o scalǎ, de la 1 la 100, pentru a estima cu cât creşte glucoza din sânge odatǎ ce alimentele sunt digerate. Cu cât carbohidraţii se digerǎ mai lent, cu atât indexul lor glicemic este mai mic şi invers.

Absorbţia lentǎ este de dorit dupǎ ingerarea de carbohidraţi, pentru o energie cât mai durabilǎ, în timp ce carbohidraţii cu IG mare se asimileazǎ mai rapid, iar acest lucru conduce la o creştere a glicemiei şi necesitǎ o cantitate mai mare de insulinǎ pentru a fi absorbiţi. Mai mult, cercetǎrile au arǎtat cǎ ori de câte ori mâncǎm un aliment cu IG mare, glucoza din sânge stimuleazǎ eliberarea unor hormoni ai stresului ca adrenalina şi cortizolul.

Ȋn general, alimentele sunt notate cu o singurǎ valoare, dar pot exista variaţii în funcţie de tipul alimentului, metodele de preparare, procesare sau stocare. Indicele glicemic este diferit de la persoanǎ la persoanǎ şi chiar la aceeaşi persoanǎ în timpul unei singure zile. Astfel, se recomandǎ consumarea unei mese pe zi cu IG redus, la prânz, de exemplu, iar seara se poate consuma orez cu sos de roşii (IG ridicat), deoarece nivelul glucozei din sânge nu este tulburat.

Ca o regulǎ, fructele şi legumele care nu conţin amidon sunt cele cu IG scǎzut şi care pot fi consumate la discreţie (mocovi, alune, mere, grapefruit, lapte degresat, fasole, linte etc). Ele sunt urmate de leguminoase şi cereale cu bob integrat, cu IG mediu şi cartofi, dulciuri şi pâine albǎ, cu IG ridicat.

O dietǎ cu un indice glicemic scǎzut nu duce doar la scǎderea în greutate, ci şi la evitarea unor boli ca diabetul zaharat sau boli cardiovasculare. Pe de altǎ parte, existǎ alimente cu indice glicemic scǎzut dar care nu sunt cu siguranţǎ unele din cele mai sǎnǎtoase de introdus în alimentaţia zilnicǎ, spre exemplu, îngheţata sau chipsurile. Astfel, o combinare corectǎ, variaţia şi moderaţia sunt evident esenţiale pentru un stil de viaţǎ sǎnǎtos şi armonios.

Author: Ioana Ristea

Sunt curioasǎ şi-mi place sǎ învǎţ, îmi sunt dragi oamenii şi imperfecţiunile lor, cred în armonie interioarǎ şi încerc sǎ mǎ joc cât mai mult.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *