Dieta Okinawa şi secretul longevitǎţii

Se spune cǎ locuitorii din Okinawa trǎiesc mai mult şi sunt mai sǎnǎtoşi, având cea mai ridicatǎ speranţǎ de viaţǎ din lume, rǎmânând în putere şi cu o viaţǎ activǎ chiar şi la vârste de peste 80-90 de ani.

Una dintre ipoteze este cǎ locuitorii din Okinawa au o predispoziţie geneticǎ şi de aceea sunt mai rezistenţi la unele tipuri de afecţiuni (boli de inimǎ, cancer sau atacuri cerebrale), dar studiile au arǎtat cǎ mai important decât genetica sunt mediul şi stilul de viaţǎ pe care aceştia îl adoptǎ.

Principiile dietei Okinawa pot fi rezumate astfel: un regim de viaţǎ cu puţine calorii, bogat în anti-oxidanţi, consum mic de grǎsimi şi zaharuri şi bogat în legume şi fructe plus un aport considerabil de produse din peşte.

Alimentele sunt împǎrţite în patru categorii, în funcţie de densitatea lor caloricǎ:

–          Alimente „foarte uşoare”, care oferǎ mai puţin de 0.8 calorii per gram: portocalele, spanacul, castravetele, sparanghelul, ceaiul verde etc.

–          Alimente „uşoare”, cu o densitate caloricǎ de la 0.8 la 1.5 calorii per gram: banane, cartofi, peşte, orez brun, şi care trebuie consumate cu moderaţie.

–          Alimente „medii”, cu o densitate caloricǎ de la 1.5 la 3 calorii per gram: legume, humus, cereale, struguri. Acestea vor fi consumate cu grijǎ şi supraveghind porţiile.

–          Alimente „grele”, cu o densitate caloricǎ între 3 şi 9 calorii per gram: uleiuri, grǎsimi, nuci, carne roşie vor fi consumate ocazional şi în cantitǎţi mici.

Cel mai atrǎgǎtor principiu al dietei Okinawa este probabil practicarea hara hachi bu, o regulǎ care îi îndeamnǎ pe oameni sǎ mǎnânce numai pânǎ când se simt 80% sǎtui. Evident, nu existǎ nicio modalitate prin care sǎ ştim exact când suntem la 80%, dar în general, atunci când credem cǎ suntem acolo, suntem, de fapt, deja sǎtui, ţinând cont cǎ, ştiinţific, creierul nostru este cu 10-20 minute mai încet decât stomacul nostru.

Dieta bogatǎ în legume şi fructe proaspete, cantitǎţi reduse sau inexistente de carne roşie sau lactate, consum de alcool moderat, activitǎţi fizice regulate (în special tai-chi sau grǎdinǎrit), evitarea fumatului şi o viziune pozitivǎ asupra vieţii au fǎcut ca locuitorii insulari sǎ aibǎ oase puternice, risc scǎzut în faţa cancerelor şi demenţei şi o sǎnǎtate spiritualǎ excelentǎ. Respectarea principiilor dietei Okinawa poate duce la scǎderea bolilor aşa-zise ale civilizaţiei, menţinerea unei forme fizice e invidiat şi un sistem imunitar puternic.

Author: Ioana Ristea

Sunt curioasǎ şi-mi place sǎ învǎţ, îmi sunt dragi oamenii şi imperfecţiunile lor, cred în armonie interioarǎ şi încerc sǎ mǎ joc cât mai mult.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *