Cum se poate evita sindromul Burnout(1)

Să facem ceea ce ne place și să îl facem cu plăcere sunt două lucruri diferite. Când ne forțăm limitele, începem să uitam de ce ne-am apucat de acel lucru de la început. Dacă suntem forțați de împrejurări sau suntem obligați sa terminam mai multe lucruri în același timp, oricât de mult am iubi ceea ce facem, ajungem la saturație și începem sa uram munca prestata. Nu ne mai oferă satisfacție, ne mănâncă resursele, sănătatea, timpul, și cedam psihic și fizic. Patul ne va deveni singurul prieten și refugiu. Aceasta situație neplăcută duce la surmenaj sau sindromul burnout.

1. Diferenţa dintre stres şi burnout

Înainte de a veni cu un plan pentru a preveni acest sindrom,  trebuie să înţelegeţi ce este şi să depistaţi simptomele. Nu trebuie să îl confundaţi cu stresul. Dacă vă simţiţi obosiţi, singuri, iritaţi, agitaţi, vă faceţi prea multe griji, dar, cu toate acestea, vă păstraţi optimismul, sunteţi conştienţi că se vor rezolva problemele şi nu vă panicaţi, atunci sunteţi stresaţi şi doar atât. Însă, dacă aceste simptome se amplifică,la care se mai adaugă şi lipsa dispoziţiei de a termina munca începută, lipsa inspiraţiei, a motivaţiei, ignorarea sănătăţii, prietenilor, familiei, atunci suferiţi de sindromul burnout peste care veţi trece foarte greu.  Este mult mai bine să preveniţi decât să trataţi. ca să nu ajungeţi în punctul de a ceda, trebuie să aveţi un stil de viaţă sănătos, ceea ce nu este foarte greu.

2.   Mâncare sănătoasă, minte sănătoasă în corp sănătos

O masă sănătoasă face minuni. Trebuie să mâncăm multe legume şi fructe, să bem multă apă şi să avem o dietă echilibrată pentru a dispune de energie pe toată durata zilei. Nu săriţi peste mic-dejun şi nu mâncaţi după ora 7, dacă nu aveţi de gând să faceţi mişcare pentru a ajuta digestia.

3.   Mişcarea de dimineaţă

Începeţi dimineaţa făcând sport. În loc să daţi iama în bucătărie şi să căutaţi cafeaua pe care o beţi cu poftă de fiecare dată, mai bine luaţi-vă pantofii sport şi daţi câteva ture de bloc. Aerul dimineţii vă trezeşte şi vă veţi simţi reîmprospătaţi. Este o metodă mult mai sănătoasă. Dacă munca voastră presupune ore în şir pe scaun în faţa calculatorului, este obligatoriu să faceţi pauze din oră în oră şi să vă puneţi în mişcare oasele şi muşchii. Creierul se va oxigena, sângele circulând cum trebuie, şi vă veţi relaxa mintea.

4.  Micile pasiuni, micile plăceri ale vieţii

Dacă v-aţi plictisit de muncă, simţiţi că nu mai puteţi, aţi ajuns la saturaţie, este cazul să lăsaţi totul deoparte şi să mai faceţi şi altceva, nu doar muncă, muncă şi iar muncă. Un hobby este întotdeauna binevenit. Înscrieţi-vă într-un club de carte, de dansuri, de şah, orice vi se potriveşte. Faceţi-vă o listă cu cărţi ce trebuie citite şi apucaţi-vă de ele. Mergeţi cu bicicleta de câteva ori pe săptămână. Vă puneţi atât muşchii în mişcare cât şi mintea şi imaginaţia. Învăţaţi o limba străină sau învăţaţi să pescuiţi. Există atâtea lucruri frumoase cu care vă puteţi delecta, încât este păcat să nu încercaţi.

5.  Fiți voluntari

Dalai Lama spune odată ”Dacă vrei ca cei din jur să fie fericiţi, arată-le compasiunea ta. Dacă vrei să fii fericit, arată-ţi ţie compasiune.” Poate crezi că viaţa ta se duce pe apă sâmbetei, că nimic nu îţi merge, că eşti înconjurat de ghinion şi te simți încolțit. Lucrurile nu sunt atât de rele precum le vezi tu. Sunt alţii în situaţii mult mai grave că a ta. Ajută-i pe cei care chiar au nevoie de un înger păzitor. Fii voluntar, mergi la case de copii, la aziluri de bătrâni sau la un adăpost de animale. Sunt atâtea suflete care strigă după ajutor. Arată-le compasiune şi te vei simţi mai fericit şi mai împlinit. Dintr-odată viaţa ta va căpăta alt sens.

Author: Katia

Iubesc poezia, ador culorile și îmi place să împletesc într-un mod melodios cuvintele. Sunt pasionată de istorie și literatură și fac tot ce îmi stă în putință să fiu cât mai aproape de ele. Citatul care mă reprezintă este: "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world."(A. Einstein)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *