Cum sǎ dormi mai bine

Eu, despre mine, cred cu tǎrie cǎ dorm uşor. Ȋn general, adicǎ. Adorm înainte de 12, mi-am format un sistem şi-l prefer aşa chit cǎ asta înseamnǎ cǎ uneori mǎ trezesc cu noaptea-n cap, pe la 6 şi mǎ foiesc aşteptând sǎ treacǎ timpul. Sunt odihnitǎ şi foarte rar îmi pare rǎu cǎ dupǎ 8 seara încep sǎ simt fiorii dulci ai somnului dându-mi târcoale.

Ştim cu toţii cǎ o noapte nedormitǎ nu înseamnǎ mare lucru în economia zilei de dupǎ. Dar o insomnie cronicǎ poate duce la depresie, tensiune şi risc de a suferi un atac de cord. Dintre inamicii somnului bun citez doar câţiva: stresul, boala sau menopauza.

Fiecare din noi se confruntǎ la un moment dat cu contemplarea nopţilor albe: examene, proiecte, o ceartǎ cu cineva iubit chiar înainte de ora somnului etc. Dacǎ sunteţi ca mine, vǎ enervaţi în mare parte. Ce e de fǎcut?

Stabileşte o rutinǎ de somn. Pe mine mǎ ajutǎ mult sǎ adorm înainte de ora 12 şi pentru cǎ atunci încep sǎ simt cǎ mi-e somn. Alege o orǎ când începi sǎ simţi oboseala şi nu uita de regula asta în week-end-uri când ai fi mai tentat sǎ stai pânǎ mai târziu.

Stinge televizorul sau computerul cu cel puţin o jumǎtate de orǎ înainte de a adormi. Lumina aceea specificǎ nu ajutǎ şi, mai ales, aşa cum singurǎ am putut sǎ observ, acestea pot de fapt sǎ stimuleze mintea în loc s-o relaxeze.

Relaxarea e un pas important în procesul de a adormi. Mie, de exemplu, îmi place sǎ fie întuneric beznǎ în camerǎ şi, pe cât posibil, rece. Zgomotul nu mǎ deranjeazǎ, dar aşa funcţionez eu. Pentru cei afectaţi de trafic, sforǎit(ul altora) sau vecini petrecǎreţi existǎ radiouri sau dopuri de urechi.

Eu adorm mai repede când: citesc la lumina veiozei, fac o baie caldǎ înainte, dezleg sudoku, respir conştient şi adânc sau chiar folosindu-mǎ de vechiul truc al numǎratului oilor (care merge din ce în ce mai puţin, recunosc) sau vizualizând un loc în care mi-ar plǎcea sǎ fiu.

Ce NU trebuie sǎ faci ca sǎ te poţi bucura de un somn odihnitor: sǎ mǎnânci mult la cinǎ (digestia se face mai greu), sǎ faci exerciţii (cea mai bunǎ orǎ pentru ele este în timpul dimineţii), sǎ bei prea mult alcool (doar îţi dǎ impresia cǎ te adoarme, în fapt vei fi neliniştit toatǎ noaptea), sǎ fumezi (nicotina e şi ea un stimulent asemeni cafelei), sǎ lucrezi în pat.

Author: Ioana Ristea

Sunt curioasǎ şi-mi place sǎ învǎţ, îmi sunt dragi oamenii şi imperfecţiunile lor, cred în armonie interioarǎ şi încerc sǎ mǎ joc cât mai mult.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *